Daniel stagiaire

Mijn eerste weken als stagiair bij Smart2IT. Mijn naam is Daniël Vinci en loop stage voor de opleiding commerciële economie op de sales en marketing afdeling van Smart2IT. Hoe kijk ik naar Innobrix na 5 weken stage? En wat is mijn visie op de bouwwereld? Dat ga ik je vertellen in deze blog.

Mijn eerste kennismaking met Innobrix

Na 5 weken Innobrix ben ik zeer verrast, je snapt eigenlijk niet waarom mensen nog een huis kopen via een brochure. Zelf heb ik altijd erg veel moeite met het inbeelden van bijvoorbeeld een lege ruimte met meubels of hoe ziet een uitbouw of dakkapel er nou uit?

Dag 1, ik start de woningconfigurator op, het enige wat ik mij kon bedenken was: ‘WOW’. ‘Hey Sander en Gaston, kan ik aandelen kopen in jullie bedrijf’ dacht ik nog. Hoe mooi is het om wat waarschijnlijk de duurste aankoop in je leven gaat worden visueel voor je te zien en deze samen te stellen naar eigen wens. Ook was ik positief verrast om te zien dat er meerdere functionaliteiten in de woningconfigurator zitten. Je kan bijvoorbeeld rondlopen door je huis, de wijk zien of alleen jouw geselecteerde huis. Ook loopt er constant een prijslijst mee die je laat zien hoeveel je huis inclusief alle opties gaat kosten, erg handig vind ik.

De woningbouw nu

De woningbouwmarkt, in mijn ogen nog erg traditioneel. Ik hoor de bouwers al zeggen; ‘Huizen verkopen zichzelf’. Dat geloof ik, maar hoe ga je om met veranderingen in de markt? Digitalisering is er daar één van. Wanneer de concurrentie verder ontwikkelt blijf jij hangen in het verleden. Wanneer ik kijk naar de markt kom ik tot de volgende gegevens: ‘Het streven is de bouw van 75.000 woningen per jaar. In de praktijk komen er ongeveer 34.000 bij’ (www.nvb-bouw.nl, 2019). Dan vind ik het ook niet zo verrassend dat de huizen zichzelf verkopen. Maar hoe optimaliseer je het bouwproces zodat je wel kan voldoen aan de vraag?

Verkochte nieuwbouwwoningen

Innobrix’s toevoeging

Maar wat voegt Innobrix nou toe aan dit verhaal? In mijn ogen is Innobrix het totale platform. Ik constateer meerdere problemen in de bouwwereld, een tekort aan personeel en stijgende bouwkosten zijn hier voorbeelden van. Door het koopproces te optimaliseren met Innobrix denk ik dat je veel tijd en geld kan besparen. Ten eerste zal de communicatie tussen koper en kopersbegeleider sneller en efficiënter verlopen door het woningdossier. Door gestandaardiseerde opties aan te bieden aan de kopers kan dit d.m.v. prefabricage flinke tijdswinst opleveren. De faalkosten zullen ook dalen doordat het exacte ontwerp samengesteld door de koper terug wordt geschoten naar het BIM model welke de bouwer kan inlezen in Revit. Vervolgens kan er geen miscommunicatie meer ontstaan bij de realisatie want de klant heeft zijn huis zo ingediend.

Innobrix op marketing/sales aspect

Tijdens deze vijf weken op de marketing/sales afdeling van Innobrix is het mij opgevallen dat je niet alleen je huis kan configureren met Innobrix. Naast het feit dat Innobrix het bouw- en koopproces optimaliseert biedt het ook een sales en marketing ondersteunend aspect. Door het visueel maken van koper opties zoals een uitbouw, dakkapel etc. zullen deze sneller besteld worden welke de sales bevorderden. Door het woningdossier heb je korte lijntjes welke de communicatie bevorderen. Tegenwoordig willen bedrijven innovatie uitstralen. Door met Innobrix aan de slag te gaan ben je in mijn ogen innovatief bezig en ook nog eens maatschappelijk verantwoord. Door prefabricage staan alle materialen vast waardoor bouwafval gereduceerd wordt. Het mooie is ook nog dat de configurator werkt op het web en op elke device, wat mij betreft een must in 2019. Dus wanneer je een nieuwbouwproject aan het realiseren bent en hiervoor een aparte website opzet kan je Innobrix hier gewoon in implementeren (!). Mocht mijn blog je hebben geïnteresseerd en ben je aanwezig op de Provada, kom dan langs bij ons op de Provada Future stand.

marketing-sales